Podvozok

Pneumatiky

Kedy pneumatiky prezuť?

Keď sa na jar začnú teploty pohybovať dlhodobo nad 7 st. Celzia je ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt. Na Slovensku nám zákon ukladá povinnosť používať zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, a to vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. V takomto prípade teda môžu motoristi jazdiť po slovenských cestách len vtedy, keď majú na všetkých nápravách nainštalované zimné pneumatiky.

Niekoľko rád ako pneumatiky správne uskladňovať

  • Skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.
  • Pneumatiky skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám škodí.
  • Najlepšie je skladovať pneumatiky na ráfikoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez ráfikov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.
  • Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnaké koleso.Minimálna hĺbka dezénu je daná zákonom SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0 mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu.
  • Hĺbka dezénu pneumatík

Sledujete vek pneumatík?

Len 27 % maďarských, 24 % českých a 23 % slovenských respondentov kupuje nové pneumatiky preto, lebo pôvodné boli príliš staré.

Vek pneumatiky je údaj, ktorý si väčšina motoristov vysvetľuje nesprávne. Niektorí vodiči sa domnievajú, že ak si kúpia novú pneumatiku vyrobenú pred rokom alebo dvoma, nakupujú pneumatiku s horšími vlastnosťami, ako má vyrobená v danom roku.Správne zistiť vek pneumatiky sa dá to podľa DOT kódu na bočnici pneumatiky.

Prvé dvojčíslie posledných štyroch číslic DOT kódu (ukážka na fotke) znamenajú týždeň v roku, ďalšie dvojčíslie rok.

Pneumatika sa považuje za novú, ak má 5 alebo 6 rokov

ETRTO vo svojej oficiálnej publikácii neuvádza informácie o maximálnom veku novej pneumatiky. Sústreďuje sa predovšetkým na pravidlá správneho skladovania: ochrana pred vysokými teplotami, výraznými zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, kontaktom s tukmi či agresívnymi chemikáliami.

Ak by ste napriek všetkému hľadali časové obmedzenie, kedy možno pneumatiky považovať ešte za nové, môžete ho nájsť napríklad v britskej norme BS AU 50. Podľa nej je pneumatika nová, ak bola vyrobená najneskôr pred šiestimi rokmi.

Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcovia a predajcovia pneumatík tvrdia, že pneumatiky sa označujú za nové, ak neuplynulo viac ako 5 rokov od dátumu výroby.

 

Správne nastavená geometria ušetrí veľa

Medzi príčiny opotrebovania pneumatík, ktoré si taktiež vyžadujú pravidelnú kontrolu a údržbu, patria slabé tlmiče a nesprávne nastavená, prípadne „rozhádzaná“ geometria kolies. Nesprávnym nastavením geometrie môžu na pneumatike okrem iných vád vzniknúť zuby a „srsť“, ktoré spôsobujú nie len zvýšenie hlučnosti, ale aj spotreby pohonných hmôt. Na druhej strane vďaka správne nastavenej geometrii všetkých 4 kolies sa znižuje opotrebovanie behúňa pneumatík a spotreba paliva. Zároveň zlepšuje ovládateľnosť vozidla a zvyšuje tak bezpečnosť jazdy. My vám v Legas aute skontrolujeme geometriu zadarmo.

Poradíme vám? Zavolajte nám

PO-Pi: 8:00 - 17:00